Fullt ös - (nästan) medvetslös

Damn så trött man kan vara då :D
Hihi. Jag kör en update om de senaste dagarnas utflykt idag. Vi var ju på Gotland jag och Puhbjörn.
HImmel så roligt det var. Man kände sig som ett barn.

"Ååh titta vilka fina blommor!" "Titta på de här stenarna!"  "KOlla på Den HÄr NYCKEPIGAN!!" :D:D "FIIIINAAA!!" 

Vi åkte på onsdag morgon efter ca fyra timmars sömn ;) Jamen, ni vet ju hur det är, man vill packa och fixa i det sista innan man ska åka iväg. Iallafall gör jag så, speciellt om nån ska komma och barnvakta Herr Kissekatt mr Dennis the menace. Han hade by the way slagit på tvn som stod på då L kom hit på torsdagen. Nåt måste han ju få roa sig med i en tyst lägenhet säger jag ;)

Vi åkte mot Nynäshamn kl 05.00 på onsdagen och körde ombord på Destination Gotland halv sju och var sen framme i Visby kvart i elva :) Hurra!! Vi snurrade runt lite i stan innan vi hittade hotellet där vi inte kunde checka in förrän kl två så vi gick och fikade och fick lite krubb i oss först.




Hotellet var ett mysigt litet-hus-inne-i-väggen med mysiga små rum. Och efter att vi vilat lite efter en så tidig morgon gick vi ut och såg oss omkring. Och det slutade med att vi hamnade på Tornerspelen, eftersom det var medeltidsveckan, och det var verkligen skoj :D

 Björn provar riddarhjälm på marknaden innan tornerspelen.

Hästarna och riddarna Lite suddigt men det var så fint med hästarna :)

Två timmar, 8 hästar och riddare och pilskjutning och eld senare begav vi oss av till Olearys och käkade. Folk överallt och hur mysig feeling som helst. 
Sen blev det hem och sova minsann. Slocknade som ljus. KLOCKAN ELVA!! *ASG*

Dag två packade vi ihop och satte oss o bilen och körde upp till Lummelundagrottan. Fast först ett litet strand och bad stopp. Väl vid grottan fick vi en guidad tur inne i mörkret och fick se stalaktiter och stalagmiter. väldigt små kanske men coolt ändå. Kallt och rått var det. Men intressant att se. 

jag o björn

Sen åkte vi norrut, och stannade på ett badställe som 90-tals aktigt nog hette Blå Lagunen. *Skratt* 
Det var ett kalkbrott med en urgröpt sjö. Svincoolt. Man hoppade direkt från kanten ner i vattnet som var tokdjupt på en gång.
 Jag fullt plaskande.

Vattnet var typ genomskinligt och faktiskt varmt :D Efter bad drog vi till Fårösund. Där vi checkade in på vandrarhem och åkte sen iväg till en restaurang som hette Fästningen. Jäklar så god mat det var där!

 Jag med drömmande blick efter maten som vi väntar på. hihi

När vi vaknat dag tre så checkade vi ut och åkte med färjan över till Fårö där vi såg på Raukarna som finns där. Stora stenar som reser sig ur havet. Mäktigt.

 Stolt klättrande på en rauk. Det fanns hur många som helst.

Vi åkte ön runt och passade på att bada vid en fin strand också. Och sen vid fem tiden åkte vi tillbaka till själva Gotland.

Det blev middag och sen en promenad i innerstan igen. Och därefter bio på Hästvägen på Biografen Borgen i Visby :)
Public Enemies med Johnny Depp. Den var väl sådär men med otroligt fina kläder och håruppsättningar och vad säger man rekvisita. Eftersom filmen utspelar sig under 1933. Sen parkerade vi och satt i princip och väntade på att båten skulle gå 03.30.

Inte mycket sömn och en otroligt jobbig bilfärd hem där jag kände jag höll på att somna x antal gånger. Och sen upp till jobbet kl elva. Hihi. Men det var det värt!
För jag o B har inte haft riktigt ledigt tillsammans och bara varit vi på hur länge som helst. Sist vi var iväg tillsammans var för två år sen. Så det här var en toppen semester!
Och B hade fixat och bokat allt kanonbra!

Så tack B för en super weekend :D!

Kuriosa:

Salmbär - en blått bär som ser ut som ett hallon. Första gången jag hörde talas om det och fick det till saffranspannkaka. Yummie! Höll mer än en gång på att kalla det Slambär. Vilket ju inte låter lika trevligt. hihi

Saffranspannkaka - Muuuuums! Pannkaka med nötter, saffran och mjuk som en dröm. Prova det om ni är på Gotland :)



Medeltidsveckan - Vilken tur vi hade att det var precis då vi var där. Det var så himla kul att se hur fina alla hade klätt sig med kläder inspirerade från, ja medeltiden så klart :D Marknad fanns det också och man kunde riktigt få känslan av hur det kunde se ut och vara för hundratals år sedan med de utklädda folket som knatade runt.

Ett prov på hur det kunde se ut med medeltidskläder. Vissa hade så fina klänningar att jag nästan blev avundsjuk! :D


Nu har jag skrivit hur mycket som helst och jag förstår om ni inte orkar läsa allt, men detta är mycket en reminder för mig också, som jag kan gå tillbaka till när jag vill komma ihåg hur mysigt och fullbokat av roliga saker vi hade det på vår Gotlandsresa 2009 =) - Jag och PhuBjörn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0