Det blev en skogspromenad...

Vi var verkligen suuuperduktiga idag som vi kämpade oss fram bland stock och sten jag och S.


Men ingen svamp-jäkel hittade vi...
Eller jo! S hittade faktiskt en fin kantarell vid sidan av stigen vi gick och finkammade. En liten stackare till svamp.
Var fasen var resten?! Vi visste ju att om man hittar en så hittar man fler. Och det har jag minsann sett på Saltkråkan.
- Har du sett Herr Kantarell, med sin hatt på naaackeeen. Sjunger Farbror Melker.

Jag sjöng också. Men fann ändå inga jäkla kantareller! Den här var kanske vilse... eller eremit.
Vi hade till och med varsin fem liters hink! Tror jag det var... och jag fyllde bara den med:
*En spindel    -vääääldigt liten
*X antal småskräp, som typ en kvist, en bit av en kvist. Mer bitar av saker som finns i skogen och... ja inget mer.
...
Jo! Faktiskt också
*Ett blåbär

Det åt jag upp. 

Då blev hinken tom... och fortsatte vara så resten av svamp-letar-stunden.

Sen åt jag mer blåbär. Det var nåt det fanns massor av iallfall.
Men inga kantaraller. Efter en timme eller mer så gav vi upp och tänkte åka och palla päron nånstans istället. Men ja, det var ju fortfarande ljust.
Så vi bestämde att det tar vi en annan dag - då det är kväll :)

På hemvägen åkte vi förbi hästar som vi klappade på. Vi tog nämligen en promenad i sommar då vi kom in på en stig som ledde genom en hage. Med en gullig skylt på.
 

Så vi gick där och klappade hästarna som var där inne och likaså gjorde vi idag.

Sen blev det handling och hemfärd.

En mycket trevlig dag :)! Men tyvärr utan svampar. Eller jo. En svamp.
S sa att hon ju inte visste vad hon skulle göra av 1 svamp! :) Det skulle ju vara tråkigt att komma hem med en 5liters hink och sen visa att man bara hittat en. Och vad ska man göra av den?
Steka en ensam svamp?
Det blir spännande att höra vad hon hittade på med den sen :D Dock var den väldigt fin. Gul som solen.

Efter att jag kommit in och kollat så jag inte fått nån äcklig fästing på mig däckade jag i soffan med min lilla bok.

Man blir trött av mycket frisk luft :)

Vi hittade dock lite annan svamp, den här fina flugsvampen till exempel


Jag fotade en groda som vi såg också :)  
  Kan ni se den?

Kommentarer
Postat av: S

tjohoo! fin blogg du har, du skriver så roligt! Gällande min ENDA kantarell måste jag tyvärr meddela att han gått i graven. Den lilla stackaren fick ligga på diskbänken en stund (eller kanske några timmar..) å tydligen tyckte han inte om det, foten hans skrumpnade liksom... mkt tråkigt, så det blev ingen "soppa på en svamp"...

2009-09-05 @ 19:43:22
Postat av: sofie

Oftast är det så med kantareller att man ska leta UNDER löv o sånt.:) De ligger sällan sådär "vips!" framme. :)

Du och jag borde gå o leta svamp någon gång.=)

2009-09-05 @ 21:49:08
URL: http://sojf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0